Vanaf deze maand kunnen hotelgasten terecht bij het eerste hotel in Doesburg. Aan de IJsselkade is een prachtiggebouwencomplex verrezen met luxe appartementen, seniorenappartementen en Hotel Doesburg. Het luxe etablissement biedt onder meer onderdak aan ruim twintig kamers, een restaurant, take-away, grandcafé en groot terras met zicht op de IJssel. Het restaurantgedeelte krijgt de naam ‘Noabers Eten & drinken’, geïnspireerd op de Achterhoekse term voor joviale burenhulp. Deze uitdrukking behelst eigenlijk de hele filosofie achter het door eigenaar-directeur Harold Nabuurs zelf ontwikkelde gastvrijheidconcept.

De naam van Hotel Doesburg laat geen misverstand bestaan over de ligging. Doesburg is een stad met een rijke historie. De ligging aan rivier IJssel en de fraaie 800 jaar oude binnenstad met haar pittoreske straatjes en monumentale gebouwen maken deze plaats tot een prettige verblijfomgeving voor zowel bewoners als bezoekers. Hotel Doesburg, gelegen aan de nieuwe grachtengordel, is een mooie comfortabele accommodatie. De eigenaardirecteur is wars van het traditionele sterrensysteem, omdat dit niets zegt over de service in een hotel. “Een ster geeft informatie over de faciliteiten, maar wij vinden het belangrijker dat we klantvriendelijke medewerkers in dienst hebben, lekker eten en drinken serveren en de wensen van onze gasten kunnen vervullen. Dat is niet in sterren uit te drukken”, valt de eigenaar-directeur met de deur in huis. “Wij verlenen vijfsterren service op onze eigen, unieke wijze. Juist het gevoel dat we willen scheppen, valt niet binnen de geijkte hotelclassificatie.”

 

‘Deze sector is bedoeld om gasten te laten genieten en we trekken dat volledig door in onze filosofie’

 

Dienstverlening

Nabuurs runt ruim tien jaar twee landelijk opererende adviesbureaus voor facility management en procesmanagement vanuit Doesburg en voegt daar nu een hotel aan toe. “In de adviesbureaus gaat het om dienstverlening waarmee we de verwachtingen van klanten willen overtreffen. Voor de hotellerie ligt dat niet anders. Deze sector is bedoeld om gasten zorgeloos te laten genieten en we trekken dat volledig door in onze filosofie. De ambiance is stijlvol, eerlijk en natuurlijk. Wij staan oprecht voor iedereen klaar.” Zijn firma FMP (facilitair interim management- en adviesbureau) beschikt tevens over een eigen opleidingencentrum, waar de mensen die in Hotel Doesburg werken volgens Nabuurs’ gastvrijheidconcept zijn opgeleid. “Aan een gewoon hotel zou ik nooit begonnen zijn. Met gewoon bedoel ik hotels die streven naar het behalen van sterren. Dat is helaas een doel op zich geworden, terwijl de klant te allen tijde centraal hoort te staan.”

Concept

"In het hotelwezen moet alles kunnen. Waarom moet het ontbijt perse in het restaurant worden genuttigd, wanneer een gast liever een broodje uit de take-away op het terras eet? Normaliter wordt 's morgens ongeveer tussen zeven en elf uur het ontbijt geserveerd, maar als een gast vroeger of later wil eten, moet dat zeker kunnen", gaat hij geestdriftig verder. Zijn concept kent geen conventionele functies. "We werken niet met personeel, maar met noabers. Klaar staan voor elkaar en voor onze gasten is hier een vanzelfsprekendheid. Natuurlijk hebben we wel allemaal onze eigen kwaliteit. Deze wordt weergegeven met de kleuren rood, wit, blauw en oranje. Rood staat voor het contact met de klant, het in kaart brengen van zijn wensen. De witte naober zorgt ervoor dat aan deze behoeften wordt voldaan. De blauwe produceert daarvoor bijvoorbeeld die ene heerlijke maaltijd en de oranje noaber tekent voor het faciliteren, van schoon servies tot aan de blocnotes bij de receptie. Alleen door allemaal samen te werken, kunnen we succesvol zijn."

 

Natuurlijke tinten

Het hotel telt 24 kamers - verdeeld in comfort, relax, business en family - die veelal zijn ingericht met natuurlijke tinten. Bijzonder is dat in een aantal kamers het bad midden in de hotelkamer staat, terwijl de douche zich in de badkamer bevindt. De bruidssuite maakt helemaal een imposante indruk vanwege het enorm, ronde bed en het met goud mozaïek betegelde bubbelbad. Andere voorzieningen in het pand zijn een sauna, pedicure, hotelshop en in de corridor staat een coffeecorner, waar gasten 24 uur per dag zelf een kopje versgemalen koffie kunnen pakken. Verder beschikt Hotel Doesburg over een aantal zalen voor vergaderingen en partijen. Noabers Eten & drinken (opzettelijk met hoofdletter ‘E’) biedt onderdak aan een bar/lounge, restaurant, grandcafé en takeaway. Het geheel heeft een frisse, open uitstraling. De glazen puien onderstrepen het transparante karakter en zorgen voor veel daglichtinval. De indeling is zeer compact en praktisch. Alle afdelingen hebben duidelijk een eigen identiteit, bieden voldoende privacy en vormen toch een geheel. “Dit deel van onze accommodatie is zeker ook bedoeld voor mensen uit de stad. Iedereen is welkom om hier lekker te komen eten of een drankje te nemen op het terras. De sfeer is informeel, zoals de naam Noabers al zegt.” De invulling van het hele concept is zo goed doordacht vormgegeven om alle gasten een zo prettig mogelijk en warm gevoel te geven. “Heb als ondernemer het lef om mensen de gelegenheid te geven zelf een kop koffie te pakken of een broodje kaas te kopen in de take-away. Die vrijheid in service, de keuze die we daarmee bieden, ervaren zij als gastvrijheid in de essentie van het woord.”

 

Fijnafstemming

Minder in het zicht, maar niet minder belangrijk voor met name het gastvrijheidconcept van dit hotel, zijn de werkzaamheden achter de schermen. Alle facetten moeten tenslotte optimaal functioneren wanneer gestreefd wordt naar zo’n hoogwaardige fijnafstemming op zowel hotelgasten als spontane klanten uit de omgeving. Zo kunnen de bewoners van de 41 luxe koopappartementen en 24 seniorenappartementen die ook in het nieuwe complex aan de IJsselkade zijn ondergebracht, eveneens gebruik maken van alle faciliteiten in het hotel. Ze kunnen uitgebreid dineren in het restaurant of een kop koffie met gebak consumeren in het grandcafé, maar ook een maaltijd laten bezorgen in hun woning. Tevens kunnen zij in Hotel Doesburg terecht voor de linnenservice. Nabuurs heeft er namelijk voor gekozen om niet alleen alle was van zijn etablissement in eigen hand te houden, maar deze service ook aan te bieden aan omwonenden. “Onze wasserij is in een apart pand gehuisvest en binnenkort zal een opvallende, ouderwetse bakfiets met wasgoed tussen deze locatie en het hotel pendelen. Het geeft toch een geweldig leuk plaatje wanneer deze bezorger zijn route uitbreidt om ook particulieren van dienst te zijn”, aldus de eigenaar-directeur.

 

‘Bijzonder is dat in een aantal kamers het bad midden in de hotelkamer staat’


Voorkeur

Hij heeft zijn plannen en wensen voorgelegd aan twee leveranciers en vervolgens een matrix gemaakt om de verschillen tussen beide bedrijven inzichtelijk te maken. Hoewel deze verschillen gering waren, ging gevoelsmatig de voorkeur van meet af aan uit naar Miele Professional. “Er was meteen een goed contact met Dick Gorter, de adviseur van Miele Professional. Hij begrijpt zeer goed wat je als ondernemer nodig hebt en denkt met veel betrokkenheid mee over de inrichting en capaciteit. In een prettige samenwerking is gezocht naar een oplossing die efficiënt werkt en het hoogste rendement oplevert”, legt Nabuurs uit. “We zijn uitermate content over de goede kwaliteit, de betrouwbaarheid en het serviceapparaat van dit bedrijf dat zeer snel schakelt.”
 

Professionele apparaten

In de - wederom zeer compact en praktisch ingedeelde - wasserij staan twee professionele wasautomaten van Miele met een capaciteit van 13 en 6,5 kilogram wasgoed per charge, een professionele droogautomaat van Miele met een capaciteit van 13 kilogram per charge en een professionele mangel van Miele. “De apparatuur is op ergonomisch verantwoorde hoogte geplaatst en zodanig opgesteld dat de geluidsoverlast van draaiende automaten nagenoeg nihil is. We zitten hier immers middenin een dichtbebouwde woonwijk, vandaar dat de droogautomaat nog eens is voorzien van een geluiddemper”, aldus de adviseur van Miele Professional. “De apparaten zijn zeer zuinig en leveren een constante was- en droogkwaliteit; de zeepdosering is automatisch gerelateerd aan het waterverbruik dat ook nog eens extreem laag is. Dit resulteert in lage verbruikswaarden van zowel water als elektriciteit en snelle was- en droogprocessen. Bij andere merken is het waterverbruik soms twee tot drie maal zo hoog. Het gevolg hiervan is dat het wasmiddel- en energieverbruik toeneemt, waardoor weer langere procestijden nodig zijn.”

Kostenbesparing

De kosten van het uitbesteden van de was en het prijskaartje van een eigen wasserij met deze uitgekiende invulling van Miele Professional zijn natuurlijk nauwkeurig tegen elkaar afgewogen. De conclusie is dat de eigen wasserij op de lange termijn resulteert in een kostenbesparing van 30 tot 35 procent. Het voeren van een eigen wasserij heeft echter zoveel voordelen, dat de investering zich makkelijk terugbetaalt, vinden beide heren. Een externe, commerciële wasserij vraagt bijvoorbeeld een prijs die berekend is per kilo nat gewogen wasgoed, tevens maken de transportkosten een niet onbelangrijk deel van de kiloprijs uit; een rekensom die natuurlijk een behoorlijke uitgavenpost oplevert. Daarnaast veroorzaken de wasapparatuur en wasprocessen waar een commerciële wasserij gebruik van maakt veel meer slijtage, omdat de chemische middelen die zij hanteren veel agressiever zijn. “Voor ons speelt de flexibiliteit die wij hiermee creëren eveneens een grote rol. Met deze wasserij zijn we niet afhankelijk van de levertijden van een commerciële wasserij en kunnen bij eventuele calamiteiten een extra was draaien. Bovendien hoeven we geen grote aantallen wasgoed meer op voorraad te hebben”, vult Nabuurs aan. “In de wasserij zijn drie parttime krachten werkzaam. Voor deze dames van de SRV (Service, Recreatie en Verzorging, red.) is dit het thuishonk, maar zij zijn tevens inzetbaar voor de kamers, zalen en het ontbijt. Wat dat betreft levert deze investering ook meer flexibiliteit op.” Gorter vertelt dat hij samen met een monteur de gelegenheid heeft gekregen een presentatie voor de medewerkers te verzorgen. “Dit heeft absoluut meerwaarde. Door de mensen die daadwerkelijk met de automaten gaan werken in het hele verhaal te betrekken, voelen zij zich gewaardeerd en kunnen we veel kennis en informatie overdragen. Het mag duidelijk zijn dat de juiste manier van omgang de levensduur van de apparatuur alleen maar ten goede komt.” De kwaliteit, duurzaamheid, service en nazorg van Miele Professional zorgen niet alleen voor het beste resultaat, maar dragen tevens bij aan een efficiënte werkwijze en een zorgeloos gebruik. Met haar duurzame apparaten is Miele Professional op de lange termijn dus zeker niet de duurste, maar juist de goedkoopste.