Midden in het kloppend hart van de Rijswijkse Plaspoelpolder staat het Grand Winston hotel. Dit statige hotel is niet zomaar vernoemd naar de beroemde staatsman Sir Winston Churchill, één van de grootste staatslieden van de twintigste eeuw met een voorliefde voor kunst en de weelderige verzorging van de innerlijke mens. In dit etablissement wacht gasten namelijk een uitstekende verzorging in een sfeervolle, kunstzinnige omgeving, waarbij het accent altijd ligt op luxe en comfort. Om deze kwaliteit op het hoogste niveau te handhaven, besteedt het hotel zorgvuldig aandacht aan alle details.

Rijswijk is een rustige, landelijke gemeente met veel parken en de Landgoederenzone; een bijzonder gebied met parkachtige buitenplaatsen, historische gebouwen en uitgebreide groen- en sportvoorzieningen. Kortom, een groene oase midden in de Randstad. Middenin het centrum van deze bloeiende stad, is het Grand Winston hotel te vinden. Dit is een van de grootste hotels in regio Den Haag.

Het Grand Winston hotel is een superior first class hotel met internationale allure en uitstraling. Van de buitenkant oogt het hotel strak en robuust, terwijl het interieur door Concrete Architectural Associates uit Amsterdam een zeer transparant, of beter gezegd een semitransparant design heeft gekregen. Half doorschijnende gordijnen worden met regelmaat herhaald en geven de inrichting een prettige, warme sfeer. De meest opvallende toepassing is wel de immense melkwitte wand met ruim 3000 leds (kleine lichtjes in tientallen kleuren) in het restaurant. Een ander opmerkelijk ontwerpdetail is te zien bij de zeven meter hoge glaswand achter de zwart leren receptiebalie in de lobby. Hier wordt het daglicht gebroken door een ‘verticale kroonluchter’ van 1200 glasvezels, waardoor een bijzondere lichtinval ontstaat.

Guest satisfaction

Het hotel biedt onderdak aan 252 kamers en suites. Het merendeel is uitgerust als comfort rooms; kamers die ruim zijn opgezet en een bijzonder design hebben. De badkamer heeft glazen, driehoekige wanden, waardoor een heel ruimtelijk effect ontstaat. Het plafond, dat maar liefst 3 meter hoog is, onderstreept deze gewaarwording. Uiteraard voldoen alle kamers aan de eisen van de moderne, geroutineerde gast. Gasten een comfortabel en voldaan gevoel geven, guest satisfaction, is immers de hoogste prioriteit van het Grand Winston.

Een vijftigtal Executive rooms is nog eens extra voorzien van alle faciliteiten die het verblijf van een zakengast kunnen veraangenamen. Tot slot zijn er nog een aantal verschillende suites. De Junior suites hebben een oppervlakte van 35 vierkante meter en zijn voorzien van een zit- en vergaderruimte. De Apartment suites, met een oppervlakte van 75 vierkante meter, zijn ontworpen voor gasten die een langer verblijf op het oog hebben. Alle appartementen beschikken over een volledig geoutilleerde keuken. Naast het tot in de puntjes verzorgde kameraanbod telt het hotel vier Kessler (vergader)zalen in diverse afmetingen en de riante Churchill Ballroom. Vanzelfsprekend kunnen gebruikers beschikken over moderne communicatie- en vergaderapparatuur om hun bijeenkomst te ondersteunen. Naast de mogelijkheid om vergaderingen te organiseren, lenen de ruimtes zich bijzonder goed voor subliem verzorgde cocktailrecepties, lunches en diners. “Ook The Dom Pérignon Winery, een speciale geklimatiseerde ruimte waarin de uitgebreide wijncollectie is opgeslagen, leent zich uitstekend voor het serveren van een aperitief of kleine wijnproeverij. Voor kleine gezelschappen kunnen desgewenst speciale diners, die in het teken staan van bijzondere wijnen, in deze ruimte worden opgediend”, vult Van Esveld aan. “We werken voor een veeleisende doelgroep. Daarom maken we zo veel mogelijk gebruik van eerste klas materialen, zoals kwalitatief mooi tafellinnen, zilver bestek en kristallen glazen.”

Achter de schermen

Minder in het zicht, maar niet minder belangrijk voor het hotel, zijn de werkzaamheden achter de schermen, bijvoorbeeld in de huiswasserij van het Grand Winston. Alle facetten die bij het ondernemen komen kijken, inclusief de kleinste details, moeten tenslotte optimaal functioneren als je streeft naar een zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau. Om de kamers, zalen en eetgelegenheden telkens weer spic & span voor de dag te laten komen, worden al om acht uur ’s ochtends de eerste wasjes gedraaid. Twee fulltime krachten houden de interne wasserij en linnenkamer regelmatig tot acht à negen uur ’s avonds non-stop draaiende. Elke kamer en suite wordt dagelijks voorzien van acht stuks badgoed, dat fris gewassen, gedroogd en gevouwen is.

Flexibiliteit

Met een een eigen wasserij kan het hotel zich veel flexibeler opstellen. “We zijn niet afhankelijk van de levertijden van een commerciële wasserij en kunnen bij eventuele calamiteiten een extra was draaien. Bovendien hoeven we geen grote aantallen wasgoed meer op voorraad te hebben”, licht Van Esveld toe. “Normaal gesproken hanteer je voor de voorraad van een hotel van deze omvang factor 5, terwijl het Grand Winston uit de voeten kan met factor 3. Verder constateren we dat we met deze interne wasserij veel minder slijtage van wasgoed hebben.” 

Wasprogramma’s

In de interne wasserij van het Grand Winston wordt gewerkt met speciale wasprogramma’s om de kwaliteit van het wasgoed te behouden. De wasautomaten zijn volledig geprogrammeerd. Op deze manier heeft het personeel een op maat afgestemd wasprogramma voor handen, zowel voor de was uit de kamers, keukens als restaurants. Deze wasprogramma’s zijn automatisch gekoppeld aan de vloeibare zeepdosering. “Omdat niemand meer handmatig een wasmiddel hoeft toe te voegen, wordt onnodig wasmiddelverbruik eveneens vermeden. Het psychologisch effect bij mensen, dat meer wasmiddel resulteert in een schonere was, is totaal niet meer van invloed. De zeepdosering is nauwkeurig gerelateerd aan de belading en het gekozen wasprogramma.”

Essentiële factoren

Hiermee brengt hij het gesprek meteen weer terug op de drie essentiële factoren. “In een commerciële wasserij zal het personeel niet snel extra moeite doen voor het verwijderen van hardnekkige vlekken. Of dit gebeurt wederom met sterke, chemische middelen die schadelijk zijn voor de kwaliteit. Onze dames beschikken over een verantwoord EHBO-pakket, waarmee zij een diversiteit aan vlekken te baas kunnen en dit doen ze met verve”, aldus Van Esveld. “Het wasmiddel heeft tevens een geurtoevoeging waardoor de was fris ruikt. De gouden combinatie tussen goed personeel, de juiste apparatuur en het juiste wasmiddel maakt het concept zo efficiënt en kwalitatief goed.”

Zorg en aandacht

De gasten zijn erg tevreden over de schone, frisse lakens en handdoeken in het hotel. Het merendeel zal zich bij het gebruik niet eens bewust zijn van de zorg en aandacht die het Grand Winston hieraan besteedt, vinden dit eerder vanzelfsprekend. “En zo hoort het ook”, benadrukt de general manager tot slot, “guest satisfaction staat bij ons niet zomaar zo hoog in het vaandel.”