Gasten hebben hoge verwachtingen van hotelservices. Zo ook van de laundry service. Intern wassen levert tijdswinst op. Hierdoor kan men tegemoet komen aan de wensen van de gast. Toen de oude wasmachines van het hotel aan vervanging toe waren, besloot InterContinental Amstel Amsterdam de gastenwas zelf te blijven doen. Vanwege de kwaliteit en duurzaamheid is opnieuw gekozen voor apparatuur van Miele Professional.

Bedrijvigheid

Er heerst bedrijvigheid in het InterContinental Amstel Amsterdam. We spreken met Jeroen van Zon, operations manager en Elisabeth Torn, assistent operations manager van het InterContinental Amstel Amsterdam. Ook is Peter Geelhoed, adviseur was- en afwastechniek van Miele Professional aanwezig. Jeroen van Zon is verantwoordelijk voor alle operationele afdelingen binnen het hotel, zoals de conciërge, de receptie, housekeeping, de technische dienst, de keuken, het restaurant, de bars en de roomservice. En voor het onderwerp van dit gesprek: de behandeling van het wasgoed en de laundry service.

Volledig concept

Zo’n vijf jaar geleden waren de wasmachines van het InterContinental Amstel Amsterdam aan vervanging toe. Het hotel overwoog alle waswerkzaamheden uit te besteden. Toen Peter Geelhoed hier lucht van kreeg, kon hij het hotel overtuigen van de voordelen van het intern wassen met apparatuur van Miele Professional. Miele Professional is al meer dan 110 jaar fabrikant van onder andere professionele was-, droogen afwasautomaten, alsmede medische reinigings-, desinfectie- en sterilisatieapparatuur. Peter Geelhoed: ‘’Miele Professional biedt naast apparatuur van hoge kwaliteit een volledig concept; van het geven van advies en oplossingen op maat tot nazorg, onder andere in de vorm van structureel onderhoud. Jaarlijks is er controle en onderhoud door medewerkers van Miele Professional. Reparaties zijn in alle jaren in dit hotel nooit nodig geweest.’’

Gebruiksvriendelijk en zuinig

Het InterContinental Amstel Amsterdam schafte twee grote wasmachines van Miele Professional aan. Daarvoor had het hotel kleinere wasmachines, ook van Miele Professional. In 2012 is nog een deel vernieuwd. Nu staat er een complete installatie met wasmachines, drogers en strijkapparatuur. Miele Professional levert een totaal concept. De wasmachines zijn er voornamelijk voor de gastenwas. Maar ook voor personeelsuniformen, schoonmaakdoekjes en voor ‘nood’wassen als snel hotellinnen nodig is. Overige was, zoals beddengoed, handdoeken en tafellinnen, is te omvangrijk om intern te wassen. Hiervoor heeft het hotel geen ruimte beschikbaar.

De medewerkers van de linnenkamer die de was verzorgen, zijn tevreden met de apparatuur van Miele Professional. De machines, die elk goed zijn voor tien kilo wasgoed, zijn gebruiksvriendelijk en hebben een automatische zeepdosering. De machines zijn zuinig in gebruik van water en energie en daardoor ook met zeep. Er wordt naar schatting dagelijks meer dan 100 kilo was behandeld.

Topsegment

Zowel het InterContinental Amstel Amsterdam als Miele Professional horen in hun soort bij het topsegment. ‘’Miele Professional betekent voor het hotel in eerste instantie betrouwbaarheid. Als tweede is de kwaliteit belangrijk. Het aanbod van Miele Professional is gewoonweg een goed product. Het sluit aan bij wat we onze gasten willen aanbieden’’, aldus Jeroen van Zon. Jeroen van Zon stelt dat gasten tegenwoordig heel andere verwachtingen hebben, vergeleken met tien jaar geleden. Mensen reizen meer en vaker, waardoor de verwachtingen hoger zijn geworden. ‘’Soms willen ze dan ook à la minute schone was. Intern wassen biedt flexibiliteit.’’ Het intern wassen met apparatuur van Miele Professional is duurzaam en zuinig. Jeroen van Zon: ‘’We willen niet afhankelijk zijn. We kunnen nu zelf de kwaliteit van het wasproces controleren. En niet minder belangrijk, we weten exact wat de kosten zijn. Bij uitbesteden heb je dat niet."

De voordelen van intern wassen in de hotellerie:

  • Optimale reinigingsresultaten

  • Minder slijtage

  • Perfecte tijdsindeling mogelijk

  • Geen kosten voor het vervoer van wasgoed

  • Geen tijdsverlies door het vervoer

  • Geen controle nodig van het uitgaande/binnenkomene wasgoed

  • Flexibele inzet van het personeel

  • Economisch en ecologisch verantwoord

  • Kwaliteit in eigen hand!