146 wasmachines en honderden cliënten: bij Bartiméus is er veel was. De organisatie voor mensen met een visuele beperking werkt dan ook samen met Miele Professional, voor een efficiënte verwerking van het wasgoed. Op het terrein van Bartiméus in Doorn drinken Hans Dusamos van Miele Professional en Wilco Sterk van Bartiméus een kop koffie en bespreken ze de samenwerking. Wilco: “Als het aan mij ligt, werken we nog heel lang samen.”

Hans en Wilco spreken elkaar niet vaak. “Maar dat betekent juist dat het heel goed gaat,” lacht Wilco. “We spreken elkaar bij vragen over bijvoorbeeld facturen, en elk jaar hebben we een evaluatie. Maar verder is het niet nodig. Dat is een goed teken.” In de woongroepen van Bartiméus wonen slechtziende en blinde mensen, jong en oud, vaak in combinatie met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Gemiddeld wonen er acht cliënten in een woning. Daarbij horen één wasmachine en één droger. Wilco Sterk, coördinator van de facilitaire dienst, heeft wel regelmatig contact met de vaste servicetechnicus, die elke week langskomt. Hem spreek ik heel vaak. Heel prettig, die korte lijnen.”

Van centraal naar kleinschalig
De huidige wasprocedure bij Bartiméus is er pas sinds een paar jaar, vertelt Hans, service consultant bij Miele. “Eerst was er een eigen centrale wasserij, waar ook al apparatuur van Miele Professional stond. Maar bij de overgang naar kleinschalig wonen ging Bartiméus voor de persoonsgebonden was over op één was- en droogautomaat per woning. Een stuk beter: zo blijft de persoonsgebonden was in hetzelfde gebouw en raakt het niet zoek. Vóor de start van het onderhoud maakten we een inventarisatie: hoe staan de automaten ervoor? Hoe oud zijn ze? Veel van de machines waren vervuild of functioneerden niet meer optimaal. We plaatsten nieuwe, professionele Miele-automaten, waarvoor we een passend onderhoudscontract afsloten.”

 

Wilco Sterk, coördinator facilitaire dienst, Bartiméus

 

Iedere week onderhoud
Het contract houdt in dat de vaste servicetechnicus, John, elke week langs komt en om de beurt de automaten in de woningen controleert. Naast zijn standaard onderhoud lost hij ook storingen op. Door dit regelmatige onderhoud en het uitvoeren van reparaties blijven de machines zo lang mogelijk functioneren en zijn de kosten niet te hoog. Hans: “Met dit all-in-contract dek je alle kosten van tussentijdse storingen, waardoor je aan het begin van het jaar al weet wat de prijs zal zijn voor onderhoud en reparaties.” Wilco: “Ja, die duidelijkheid is prettig. Net als het werken met een vaste technicus. John weet de weg op de terreinen en we kennen elkaar goed. Je bouwt een band met elkaar op, drinkt eens een kop koffie met elkaar.”    

 

“Met dit jaargesprek houden we elkaar scherp en bespreken we hoe het volgend jaar beter kan.” - Wilco Sterk


Elkaar scherp houden
Miele en Bartiméus evalueren jaarlijks hun samenwerking en kijken onder andere terug op de kosten. Hans: “Als deze hoger zijn dan verwacht, zijn er verschillende oorzaken mogelijk. Waren er bijvoorbeeld te veel storingen? Is het onderhoud niet goed uitgevoerd?Wilco: “Met dit jaargesprek houden we elkaar scherp en bespreken we hoe het volgend jaar beter kan.” Soms moeten de kosten worden gedrukt. Hans: “Vorig jaar moest Bartiméus bezuinigen, dus maakten we nieuwe afspraken. Bij automaten in bepaalde woningen voeren we nu niet meer elk jaar, maar om het jaar een onderhoudsbeurt uit. Dat kan daar prima: er wonen daar op dit moment mensen die minder was 'produceren'. We doen er nu alleen de jaarlijkse wettelijke veiligheidscheck. Doordat de samenstelling van de woongroepen af en toe verandert, kan het zijn dat de intensiviteit van het wassen volgend jaar hoger of lager ligt.

Klantenbinding
Het feit dat Miele helpt met het drukken van de kosten voor Bartiméus, werkt financieel gezien in hun eigen nadeel. Maar volgens Wilco zorgt Miele hierdoor juist voor meer klantenbinding. “Als ze alleen geld willen verdienen, zouden ze ons inderdaad geen advies moeten geven over budgettering. Maar door dat wel te doen behouden ze ons juist als klant. Het is exact de reden waarom ik ook in de toekomst met Miele wil blijven samenwerken. Ze denken mee op ieder vlak en ondersteunen ons. We doen het samen.”

shareThisPage